Topení, kotle a zařízení

Topení, kotle, ohřev vody a regulace od tuzemských
a zahraničních výrobců

  Úvodem     Kontakt     Kontaktní formulář  
  Ceny paliv     Info o zboží     Výstavy  
Tipy, novinky a články o topení



Dokáže si venkov pořádně "ukrojit" ze 3,5 miliardy na změnu topení ?


 

Jakou budoucnost chystá malým venkovským obcím ekologická daňová reforma? Jedni tvrdí, že tam zdraží život starousedlíků, kteří nebudou mít dost peněz na přechod k environmentálně šetrnějším způsobům vytápění - a venkov se proto bude dál vylidňovat. Jiní naopak zastávají názor, že úbytek venkovského obyvatelstva zastaví až čistší ovzduší, o něž se zasadí právě odchod od vytápění uhlím.

Buď jak buď, tři a půl miliardy korun, které Ministerstvo životního prostředí ČR za pomoci evropských fondů připravuje na podporu fyzických osob při přeměně vytápění a využívání obnovitelných zdrojů energie nemusí nalézt příjemce jen v malých obcích a u nízkopříjmových skupin obyvatelstva.

Zejména v Moravskoslezském, ale pro někoho možná překvapivě také ve Středočeském kraji malé spalovací zdroje (u spotřebičů na tuhá a plynná paliva od 15, resp. od 11 do 200 kW výkonu) představují po velkých technologických zdrojích druhý největší problém ve znečišťování ovzduší. Ekologická daňová reforma, která je součástí návrhu zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů přikázaného Poslaneckou sněmovnou počátkem minulého měsíce v prvém čtení výborům rozpočtovému, pro zdravotnictví a pro sociální politiku (ale nikoliv výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj) k dalšímu projednání, by po celé zemi plošně cenově znevýhodnila neekologická paliva, zejména uhlí a koks.


NEJVÍCE ZDRAŽÍ UHLÍ


V důsledku zvýšení spotřební daně se počítá s tím, že uhlí zdraží zhruba o 10 procent, cena elektřiny z neobnovitelných zdrojů má vzrůst o 1 až 2 procenta. Naopak ekologičtější alternativy mají být relativně zvýhodněny: Zemní plyn pro domácnosti bude od daně osvobozen, stejně jako energie z obnovitelných zdrojů.

Ministerstvo životního prostředí (MŽP), z jehož dílny návrh ekologické daňové reformy pochází, drží v rukou ještě jeden trumf. Už totiž chystá novelizaci vyhlášky, která ještě víc zpřísní limitní obsah síry v palivu pro malé zdroje. Dál se tak zúží možnosti dodávek tříděného hnědého uhlí i domácnostem. Navíc Národní program snižování emisí, schválený vládou letos 11. června, a na něj navazující komplexní novela zákona o ovzduší (má být připravena do konce letošního roku) v interpretaci MŽP mj. znamenají, že i domácí kotle na tuhá fosilní paliva, které budou překračovat nově nastavené emisní parametry, budou muset být od 1. 1. 2014 odstaveny a spalování uhlí v nich se zakáže.

Radek Stavěl, tiskový mluvčí energetické skupiny Czech Coal (její součástí je i druhý největší producent hnědého uhlí v ČR co do objemu těžby - Mostecká uhelná, a. s.), říká, že do tepláren a zejména pro lokální topeniště, tedy včetně domácností - hlavně v malých a středně velkých sídlech, skupina loni prodala 1,2 milionu tun tříděného uhlí, což činí 7,6 % její celkové produkce. "Vývoj poptávky po tříděném uhlí za posledních pět let je konstantní," uvádí dále. "Vzhledem k rostoucímu nedostatku zásob uhlí v rámci stávajících územních limitů těžby na straně nabídky a cenovému vývoji této komodity kvůli ekologické dani od roku 2008 na straně poptávky očekáváme postupný pokles prodeje tříděného uhlí." Více než o uhlí proto podle Radka Stavěla zřejmě vzroste zájem o moderní kvalitní kotle, které s účinností přesahující 80 % dokáží spalovat jak hnědé uhlí, tak biomasu - a jsou z tohoto hlediska srovnatelné s kotli na nejčistší paliva.


PALIVOVÉHO DŘÍVÍ UŽ VÍC NEBUDE


Vládní kabinet ve svém návrhu zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů vložil položky typu "palivové dřevo v polenech, špalcích, větvích, otepích nebo podobných tvarech; dřevěné štěpky nebo třísky, piliny a dřevěný odpad a zbytky, též aglomerované do polen, briket, pelet nebo podobných tvarů" do seznamu zboží (viz zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) podléhajícího snížené sazbě DPH (ovšem zároveň, jak známo, upravené z 5 na 9 %).

"Pokud vzroste poptávka po palivovém dříví, dojde na trhu rovněž k nárůstu nabídky od současných firem či od firem, které v důsledku vyšší poptávky vstoupí do odvětví. Z tohoto důvodu neočekáváme výrazný nárůst ceny palivového dříví. To však není jedinou alternativou k vytápění uhlím. Občané si totiž mohou pořídit například tepelné čerpadlo nebo kotel na jiný typ biomasy, jako jsou peletky, brikety nebo štěpka," tvrdí ředitel odboru vnějších vztahů a tiskový mluvčí MŽP Mgr. Jakub Kašpar. Připouští však, že MŽP zatím nemá žádnou analýzu, zda se v souvislosti s ekologickou daňovou reformou ve venkovských obcích nezvýší poptávka po palivovém dříví a ruku v ruce s tím nevzroste i jeho cena, případně neprojeví-li se někde jeho nedostatek.

Analýzou tohoto druhu nedisponuje ani státní podnik Lesy ČR. Tajemník generálního ředitele Ing. Pavel Hes uvádí, že v dlouhodobém horizontu existuje převis poptávky po cennějších sortimentech a pro Lesy ČR by bylo nevýhodné zvyšovat podíl paliva na úkor zpeněžení, nehledě na nedostatek zdrojů pro vlákninové odběratele. Ze své osobní zkušenosti však soudí, že větší zájem o palivové dříví je v menších obcích, především však v oblastech s větším výskytem chat a chalup.

Do kategorie "palivo" Lesy ČR, s. p., přitom zařazují nejen dřevo, které již nelze jinam a za větší peníze dodat. Nýbrž i zbytky a odřezky z manipulačních skladů přímo řízených lesních závodů. Celkový objem dodaného paliva podle Ing. Pavla Hese představuje přibližně 3 procenta úhrnného objemu všech dodávek, což při předpokládaném vlastním objemu zhruba 4 milionů m3 činí asi 120 tisíc m3. "Z tohoto množství vzniká část i přetříděním určitého množství vlákninových dodávek při kvalitativní přejímce a nelze s ní počítat pro dodávky obyvatelstvu," podotýká inženýr Hes. Dalším a nejdůležitějším zdrojem paliva pro obyvatelstvo je tzv. samovýroba. Ta dosahuje objemu kolem 200 tisíc m3 ročně. Ing. Pavel Hes dodává: "Otázka možnosti navýšení prodeje paliva úzce souvisí s poměrem ceny paliva a ostatních sortimentů a s nutností naplnit stávající smlouvy s odběrateli především u vlákniny. Při současné cenové hladině a zvýšené poptávce po vlákninových sortimentech nelze s výrazným navýšením produkce a prodeje paliva počítat," uzavřel.

Státní podnik však každopádně už teď registruje plošně stoupající zájem o palivové dříví, a to v souvislosti se stále dražšími energiemi, uhlím a plynem. Tento trend je doložen také faktem, že drobní zpracovatelé stále častěji nakupují dokonce i vlákninové a ještě dražší sortimenty, aby je pak použili na výrobu štípaného paliva. Už nyní Lesy ČR uvažují o navýšení prodeje klestu na výrobu peletek a štěpky. Dobrou zprávou je, že již také zahájily projekt na využití biomasy z rychle rostoucích dřevin.


DOTACE ? JISTĚ, ALE DOSÁHNOU NA NĚ I CHUDŠÍ LIDÉ ?


Státní fond životního prostředí (SFŽP) poskytuje fyzickým osobám dotace na kotle na biomasu, solární systémy pro ohřev vody, přitápění i výrobu elektřiny, stejně jako na tepelná čerpadla. Ve všech případech (s výjimkou tepelných čerpadel, kdy podpora činí nejvýše 30 %) až do výše 50 % investičních nákladů, přičemž maximální výše příspěvku se u jednotlivých zdrojů pohybuje od 50 tisíc (například u kotlů na biomasu) do 200 tisíc korun (u solárních systémů na výrobu elektřiny).

Zhruba podobně by měl být strukturovaný jeden z podprogramů Operačního programu Životní prostředí - OPŽP, který v Bruselu již čeká na schválení Evropskou komisí. Uvedený podprogram v prioritní ose 3 umožní podle mluvčího MŽP Mgr. Jakuba Kašpara podporu fyzických osob, přičemž dotace by měly dosáhnout až 50 % uznatelných nákladů na environmentálně šetrné způsoby vytápění a přípravy teplé vody realizací kotlů na biomasu, tepelných čerpadel či solárních systémů.

Na celou prioritní osu 3 OPŽP se předpokládá alokace 673 mil. eur, tedy zhruba 18,9 mld. Kč. Pro fyzické osoby je v uvedeném podprogramu navrženo přibližně 20,189 mil. eur, tedy asi 565 mil. Kč (kolem 81 mil. Kč na každý rok).

S podporou pro výměnu kotlů na fosilní paliva za kotle na biomasu se počítá i v prioritní ose 2 OPŽP. O podpoře však mohou uvažovat pouze ti žadatelé, kteří prokáží, že jejich nové kotle "budou v dané oblasti prokazatelným přínosem pro kvalitu ovzduší (dojde ke snížení emisí)". Výše podpory by měla patrně dosáhnout 40 až 50 % výše uznatelných nákladů.

Informaci o ose 2 doplňme ještě tím, že v jejím rámci se počítá i s penězi na zahušťování rozvodů zemního plynu v již existujících sítích. "Nebude se to však týkat míst, kde by náklady byly neúměrně vysoké vzhledem k dosaženému efektu; zde je nutno využívat jiné ekologické způsoby vytápění s možností čerpání prostředků OPŽP," dodává Mgr. Jakub Kašpar.

Alokace na celou prioritní osu 2 OPŽP byla navržena v objemu 19 mld. Kč. Z této sumy na podporu domácností se předpokládá částka v přibližné výši 3 mld. Kč.

Na otázku, kdy bude OPŽP vyhlášen, mluvčí ministerstva v polovině června ubezpečil, že výzvy v uvedených oblastech budou jedny z prvních, jakmile celý program schválí Evropská komise.


KDE MAJÍ HLUBOKO DO KAPSY, ZDRAVÍ BÝVÁ AŽ KDESI VZADU


Jak však tyto připravované formy podpory dostat i do nejmenších obcí, kde by byly nejvíce zapotřebí, ale kde kromě peněz na změnu vytápění lidem obvykle chybí i více informací?

"Už nyní se chystají mechanismy, které by umožnily - s minimálními bariérami - čerpat finanční podporu. Na SFŽP a jeho krajských pracovištích bude také poskytováno poradenství. Fond jedná i s dalšími subjekty (například s bankami), aby informace o možnostech podpory byly dostupné alespoň v každém okrese. MŽP spolu s ministerstvem zdravotnictví začíná rovněž připravovat širší osvětové aktivity, které začnou ještě letos na podzim," odpovídá Mgr. Jakub Kašpar.

Převzato z portálu DREVARI.CZ




  Mohlo by Vás zajímat :

 

KOŠÍK PRÁZDNÝ


Email:  
Heslo:  
Poslat heslo



Novinky

2018-02-04 12:02:19

MASTER-XL-61
   MASTER XL 61 - profesionální infračervené olejové topidlo

 

 


 

 

 Komínová stříška NAPOLEON